Penderaan satu trend baru?

Diri ini teringatkan kisah yang pernah diceritakan padaku suatu ketika dulu...
Sekumpulan ayam bersama-sama dengan anak-anaknya sedang melintas jalan, tiba-tiba datang sebuah kereta yang tidak menyedari akan keberadaan ayam-ayam tersebut telah melanggar salah seekor dari anak ayam itu. apabila menyedari akan kehilangan seekor dari anak nya ibu ayam berlari semula ke jalan tersebut untuk melihat anak nya. Malangnya anak nya telah mati dilanggar dan anak ayam tersebut telah melekat dijalan raya. Atas rasa kasih yang tinggi terhadap anaknya, ibu ayam tersebut berusaha juga untuk menarik keluar anaknya dari terus melekat di jalan raya…. SUBAHANAALLAH

Akal yang diberikan oleh ALLAH seperti telah bertukar kepada haiwan. Apa tidaknya, haiwan sendiri mempunyai rasa belas kasihan terhadap anaknya sedangkan manusia membuang anaknya dengan begitu sahaja, dalam tandas, tong sampah, lombong, lubang tandas, sehingga menyebabakan si tubuh kecil yang tidak berdosa menjadi makanan binatang buas, remuknya tulang belulang mereka. Perbuatan ini adalah jenayah yang amat zalim dan keji serta lebih hina tarafnya daripada haiwan.

Syafia Humairah Sahari, kanak-kanak yang baru berusia tiga tahun, dipercayai mati akibat penderaan. Bedah siasat ke atas mayatnya, mendapati punca kematian Syafia Humairah ialah kerosakan teruk buah pinggangnya dan pendarahan pada kulit kepala dan otak. Selain itu, ada kesan lama, termasuk bekas dicucuh puntung rokok pada badannya. Laporan televisyen dan akhbar memetik beberapa saksi sebagai berkata, kanak-kanak malang itu ditampar, dipijak pada perut dan disepak beberapa kali oleh suspek di padang bola di Kampung Batu 30, Ulu Yam lama, sebelum dia dibawa ke hospital.
Kejadian sadis ini mengingatkan kita kepada satu lagi kes penderaan yang hampir sama menimpa seorang lagi budak perempuan, juga berusia tiga tahun, kira-kira lima bulan lalu. Pada Oktober lalu, Aaliyah Aiman Hussin Abdullah, mati akibat didera teruk oleh teman lelaki ibunya, seorang warga Sudan di sebuah kondominium di Cheras. Mayat Aaliyah Aiman ditemui terbaring di rumahnya dengan cedera teruk di kepala dan badan oleh ibunya HANYA MANUSIA BERHATI HAIWAN SANGGUP BERBUAT DEMIKIAN KEPADA MANUSIA LAIN!!!
Firman ALLAH dalam Surah An-Nisa' ayat 93:
"Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja,maka balasannya ialah neraka jahanam,kekal dia didalamnya dan ALLAH murka kepadanya dan melaknat akannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar".

Sayangnya Rasulullah terhadap kanak-kanak

Nabi saw selalu bermain dengan anak-anak kecil. Apabila kanak-kanak itu bersama baginda baginda akan meminta kanak-kanak tersebut berdiri sebaris mengadap beliau. Selepas itu baginda akan duduk di satu tempat yang agak jauh sikit dari kanak-kanak tersebut dan menghulurkan tangannya kepada mereka. Kemudian baginda akan menyuruh kanak-kanak tersebut lari kepada dakapan beliau. Siapa yang sampai dahulu akan mendapat hadiah. Maka kanak-kanak tersebut akan lari sekuat-kuatnya kepada dakapan beliau sehingga ada yang melanggar dada beliau, dan ada yang melanggar perut beliau. Selepas itu, beginda akan memeluk mereka semua dengan penuh kasih sayang.

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w keluar bertemu dengan kaum muslimin, sedang bersamanya ada Hasan dan Husain. Seorang di bahu kanan dan yang seorang lagi di bahu kiri. Baginda mencium Hasan, kemudian mencium Husain pula. Ketika Rasulullah s.a.w membawa Hasan dan Husain, tiba-tiba seorang lelaki bertanya kepada baginda, Ya Rasulullah, apakah engkau sangat cinta kepada mereka berdua? Baginda terus menjawab, Sudah tentu. Sesiapa yang mengasihi kedua cucuku ini maka bererti telah mengasihi aku, dan sesiapa yang memarahinya bererti ia memarahi aku.

Marilah kita mengambil pelajaran dari sifat lemah lembut Rasulullah s.a.w, sifat tawadhuk beliau, dan sifat kasih sayang beliau kepada kanak-kanak. Dan marilah kita melaksanakannya dalam kehidupan kita. Semoga Allah merahmati kita dalam mencontohi sifat Rasulullah s.a.w.
Katakanlah! Jika kamu menyintai Allah maka ikutlah aku (iaitu Rasulullah) nescaya Allah akan menyintai kamu dan mengampunkan dosa kamu. Dan Allah maha Pengampun dan maha Pengasih. Katakanlah! Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang kafir.”
(Surah Ali-Imran, 31-32)


NorWahyu Bt Mohd Marzuki
Excom Akademik & Intelektual

4 comments:

  1. haiwan pun sayang akan anaknya..ini pula manusia..

    petanda akhir zaman....

    ReplyDelete
  2. T_T masyarakat smakin tersasar..

    ReplyDelete
  3. wahyu..i lurv u..will u marry me bcoz of Allah?

    ReplyDelete