ISTIMEWANYA WANITA ISLAM.

“Susah betul la Islam ni, nak pakai itu tak boleh.. nak pakai ini pun tak boleh.. langsung tak up to date..”.


“Ish, apalah kau ni? Nak pakai macam ni ke? Kau biar betul, takkan la nak pergi majlis grand macam ni pakai tudung labuh jugak kot?”


Rungutan dan fahaman seperti ini seringkali kita dengari dari mulut wanita-wanita Muslimah pada zaman ini terutamanya dalam kalangan remaja. Hal seperti ini sudah tidak asing lagi dalam masyarakat kita sekarang memandangkan dunia fesyen kini telah berkembang pesat dan menyajikan aneka jenis pakaian. Namun begitu, apakah rungutan dan fahaman mereka ini harus kita iakan sahaja? Apakah kita akan terus membiarkan mereka dengan fahaman seperti ini walaupun kita mengetahui hakikat dan kenyataan yang sebenarnya? Ayuh kita teruskan pembacaan ini..


Ada segelintir wanita mendakwa bahawa menjadi wanita Islam itu suatu perkara yang sukar. Mari kita sama-sama lihat beberapa peraturan mengenai wanita Islam:

  1. Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
  2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
  3. Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.
  4. Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.
  5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
  6. Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tidak perlu taat pada isterinya.
  7. Talak terletak di tangan suami dan bukan pada isteri.
  8. Wanita kurang dlm beribadat kerana datang haid dan nifas yang tidak ada pada lelaki.

Disebabkan semua peraturan ini, ramai yang kononnya memperjuangkan hak dan memerdekakan wanita Islam. Namun, pernahkah kita melihat disebalik kesemua peraturan ini ada maksudnya yang tersirat (kenyataannya)?

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yg teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar terselerak bukan?

Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid.

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: Suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana mana pintu Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat saja : Sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.

Seoanrg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

Masya ALLAH ... demikianlah sayangnya ALLAH pada wanita....

Wallahu’alam...

Exco HELWANIS PMIMSU

No comments:

Post a Comment