Sombongkah kita?

Realiti minda mahasiswa hari ini, rutinnya, pagi ke kelas, belajar, belajar dan terus belajar. Setiap hari mereka akan diberikan assignment, groupwork, ataupun lab report untuk disiapkan. Selang beberapa minggu pengajian, mereka akan diuji dengan quiz, presentation, pre-test, dan lain-lain lagi, semata-mata untuk menguji sejauh mana keupayaan mereka dalam menuntut ilmu.


Dari sudut lain, ada sesetengah dari mereka, hari-harinya, berlalu begitu saja. Selang beberapa bulan, duit ptptn, mara masuk. Kalau duit bulan tak masuk lagi, ditelefonnya ibu dan ayah di kampung supaya memasukkan duit ke dalam akaun masing-masing. Berbagai-bagai alasan diberikan. Sehingga kekadang terpaksa berbohong kepada ibu ayah untuk mendapatkan belanja duit yang lebih. Ah, senangnya hidup. Bahagianya diri . . .

Namun begitu, dalam mengharungi semua ini, sedarkah kita kawan-kawan sekalian . . ? Pernahkah kita bertanya kepada diri kita bagaimana susahnya ibu ayah bekerja untuk mendapatkan sedikit wang untuk anak-anak mereka yang menuntut di perantauan..? Pernahkah kita bertanya kepada diri kita sebanyak mana keringat yang telah ibu ayah kita korbankan semata-mata untuk melihat anak-anak mereka berjaya..? Pernahkah kita bertanya sudah berapa banyak perasaan ibu ayah terguris semata-mata untuk melihat anak-anak mereka gembira . . ? Kawanku sejauh mana kita berusaha untuk mereka . . .

Kawanku, itu pengorbanan ibu dan ayah buat kita . . . Bagaimana pula dengan pemberian Allah SWT ke atas kita . . ? Nikmat-nikmatNYA . Kejayaan kita dalam exam umpamanya, nikmat pada merasai kelazatan makanan contohnya, bahagia dalam mengecapi keharmonian kasih sayang dalam keluarga, akrabnya ikatan persahabatan dengan sahabat-sahabat yang lain... Di mana kita kawanku...?

Terlintaskah di benak pemikiran kita bahawa Allah terlalu sayang kepada hamba-hambaNYA...? Namun... Di mana kita ketika Allah menyeru kita kawan-kawanku...? Ketika azan berkumandang, di mana kita...? Berapa kali kita solat berjemaah dalam seharian...? Berapa kali kita menghulurkan bantuan, menghulurkan tangan untuk membantu mereka-mereka yang benar-benar memerlukan...? Sejauh manakah usaha kita apabila Allah menyeru kita untuk menegakkan hak-hakNYA di muka bumi..? Di mana kita ketika kawanku...?

Di mana kita ketika Allah berfirman yang mafhumnya,

" Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan bagi faedah manusia, agar kamu menyeru ke arah pengislahan (kebaikan) dan menegah ke atas segala kemungkaran (kebatilan) . . . "

Di mana kita...?


Kejamkah kita untuk berpaling dari hidayah Allah SWT sedangkan Allah tidak pernah lupa untuk menganugerahkan kita dengan nikmatNYA yang pelbagai sehari-harian...? Hebat sangatkah kita untuk menyombongkan diri dengan Allah dan ibu ayah kita...? Mungkinkah kita masih terlena dengan keasyikan dunia...?

Sedarlah kawanku, muhasabahlah jalan-jalan hidup yang telah kau lalui..


Petikan blog exco Dakwah
Saudara Ahmad Fawwaz 'Afifi Jamallodin


No comments:

Post a Comment